Η συμπίεση των περιθωρίων κέρδους, οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και η πίεση που ασκούν οι νέοι «παίκτες» από την ανατολική Ασία είναι ορισμένοι από τους λόγους για την κινητικότητα που υπάρχει στην αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων και ιδίως στην κατηγορία των αποκαλούμενων «λευκών» συσκευών.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, το 2024 κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα αν εξαιρεθούν οι «επιπτώσεις» που έφεραν στο χώρο οι επιδοτήσεις για την αλλαγή μεγάλων συσκευών, οι οποίες επηρέασαν κατηγορίες όπως τα ψυγεία, τα πλυντήρια ρούχων και ο κλιματισμός. Ταυτόχρονα, η φετινή χρονιά είναι που βλέπουμε κατασκευαστές από την Κίνα, όπως είναι η TCL και η HiSense αλλά και η Midea να κινούνται πιο δυναμικά στο χώρο.
Χαρακτηριστικό των αλλαγών που γίνονται είναι η απόφαση της γερμανικής BSH, του μεγαλύτερου «παίκτη» στον συγκεκριμένο κλάδο, να αποσύρει σταδιακά τις συσκευές με το εμπορικό σήμα της Siemens από την ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, πρόκειται για μία διαδικασία που θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, αν και δεν αποκλείεται να παραμείνουν ορισμένες μικρές ηλεκτρικές συσκευές. Ο λόγος είναι ότι έχει επιλεγεί να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα υπόλοιπα brands που διαχειρίζεται η BSH και πιο συγκεκριμένα σε αυτά της Bosch και της Pitsos. Σημειωτέον πως η BSH έχει στο χαρτοφυλάκιο της και brands όπως είναι η Neff και η Gaggenau, τα οποία απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά. Η επιλογή αυτή δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις πωλήσεις της BSH, δεδομένης και της γκάμας των προϊόντων που διαθέτει.
Οι κινήσεις της Electrolux
Στις αλλαγές που σημειώνονται αυτή την περίοδο περιλαμβάνεται και η απόφαση της σουηδικής Electrolux, εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών συσκευών παγκοσμίως, να επεκτείνει το δίκτυο διανομής. Συγκεκριμένα, τα προϊόντα με το εμπορικό σήμα της Electrolux ήταν μέχρι πρότινος διαθέσιμα αποκλειστικά μέσω της αλυσίδας Κωτσόβολος. Στο εξής, θα είναι διαθέσιμα και σε όλες τις υπόλοιπες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, γεγονός που θεωρείται μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Σημειώνεται ότι οι συσκευές με το έτερο brand του σουηδικού ομίλου, αυτό της AEG, ήταν διαθέσιμες σε όλες τις αλυσίδες.
Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος μίας αλλαγής στρατηγικής της Electrolux, η οποία τους τελευταίους μήνες έχει προχωρήσει σε μία αναδιοργάνωση με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι πλέον στην ίδια περιοχή με εκείνη των χωρών της Αδριατικής με κοινή διοίκηση. Μία άλλη αλλαγή ήταν η απόφαση να υπάρξει τοπικός διανομέας για τη χονδρική διάθεση των προϊόντων της Electrolux, γεγονός που δημιούργησε ακόμη και την αίσθηση ότι ο σουηδικός όμιλος εξετάζει το ενδεχόμενο αποχώρησης από την ελληνική αγορά. Κάτι που, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, δεν ισχύει.
Η είσοδος των Κινέζων
Η αγορά των «λευκών» συσκευών ήταν από αυτές που οι Κινέζοι κατασκευαστές δεν είχαν ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία. Αυτό, όμως, θέλουν να αλλάξουν εταιρίες όπως είναι η TCL και η Hisense. Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο είναι ότι έχουν εδώ και αρκετά χρόνια εισέλθει στην αγορά των τηλεοράσεων με την TCL, μάλιστα, να βρίσκεται στην τρίτη θέση της κατάταξης της ελληνικής αγοράς με βάση τα μερίδια πωλήσεων.
Χαρακτηριστικό των προθέσεων των δύο Κινέζων κατασκευαστών είναι ότι έχουν ήδη προχωρήσει -ή έχουν ξεκινήσει- τις διαδικασίες για τη δημιουργία τοπικών γραφείων με προφανή στόχο να ενισχύσουν την τοπική παρουσία τους. Επιπλέον, έχουν ήδη επεκταθεί στο χώρο των «λευκών» συσκευών προκειμένου να έχουν μία όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων.
Στα κινεζικά brands που επιδιώκουν να ενισχύσουν την παρουσία τους στην Ελλάδα περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η Midea, τα εργοστάσια της οποίας κατασκευάζουν τα κλιματιστικά για ουκ ολίγους άλλους κατασκευαστές, αλλά και νέα ονόματα όπως η Dreamee, η οποία στο παρελθόν συνεργαζόταν με την Xiaomi.
Το ζήτημα με τους Κινέζους κατασκευαστές είναι ότι προκειμένου να αποκτήσουν μερίδια αγοράς «πιέζουν» τις τιμές προς τα κάτω, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους. Γενικότερα, η μείωση των περιθωρίων κέρδους είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς κατασκευαστές και δεν είναι τυχαίο ότι βλέπουμε διαρκώς όλο και περισσότερους από τους μεγάλους «παίκτες» να προσπαθούν να κινηθούν προς τα ανώτερα στρώματα της αγοράς με premium προϊόντα, στα οποία τα περιθώρια κέρδους είναι σαφώς υψηλότερα.
Πάντως, οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν -σε αρκετές περιπτώσεις- να στρέφονται όλο και περισσότερο προς ακριβότερες συσκευές. Οι επιδοτήσεις των προηγούμενων μηνών βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως και η τάση που υπάρχει για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού από πολλούς καταναλωτές τόσο για λόγους οικονομίας όσο και για περιβαλλοντικούς λόγους.