Κόσμος

«Έφτιαξα μια παράσταση για να μπορώ να βλέπω συχνότερα τον γιο μου…Αστειεύομαι άραγε;» – Galaksias.com

Η διακεκριμένη βιολονίστρια Ίρις Λουκά ερμηνεύει μια ενδιαφέρουσα μουσικοθεατρική σύνθεση, βασισμένη σε μουσικά έργα και ποιητικά κείμενα. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη περφόρμανς μεταξύ μουσικής και θεάτρου, την οποία σκηνοθετεί ο γιος της Άρης Κακλέας.

«Μα έφτιαξα όλο αυτό για να βλέπω συχνότερα τον Άρη! Και μπορεί να αστειεύομαι μερικώς αλλά έχει και μια δόση αλήθειας όλο αυτό. Στην πράξη, δεν θα μπορούσα να κάνω αυτή τη μετάβαση, από τον συναυλιακό χώρο στο θέατρο, αν δεν είχα μαζί μου το γιο μου, όσο παλιομοδίτικο κι αν ακούγεται αυτό» αναφέρει μεταξύ άλλων στη Ζούγκλα, η Ίρις Λουκά με αφορμή την παράστασή της  «Το θεώρημα του σχοινοβάτη» στο Θέατρο Μπέλλος, σε σκηνοθεσία Άρη Κακλέα, και συμπληρώνει: Ανακάλυψα (όπως είχα καλά υποπτευθεί !) πως είναι ένας γενναιόδωρος συνεργάτης και αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο, πέρα από τα χαρίσματα και τις ικανότητες του κάθε ανθρώπου. Έτσι έχτισα άλλο ένα «σπίτι» μέσα στην παράστασή μας, στο οποίο όταν βρίσκομαι, νιώθω ασφαλής και δε θα μπορούσε να μου το προσφέρει κανένας άλλος αυτό το δομικό υλικό».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η περφόρμανς «Το θεώρημα του σχοινοβάτη» έκανε πρεμιέρα στις 13 Μαρτίου στο Θέατρο Μπέλλος, σε σύνθεση – εκτέλεση Ίρις Λουκά και σκηνοθεσία Άρη Κακλέα.

Τι σε οδήγησε στη συγγραφή θεατρικού δοκιμίου;

Η πολυετής ακαδημαϊκή μελέτη επιστημονικών συγγραμμάτων του 17ου και αρχών του 18ου αιώνα που έκανα για το διδακτορικό μου (στα έργα του J.S.Bach) μου άφησε ένα τεράστιο κέρδος και μια αλήθεια την οποία ένιωσα έντονα πως πρέπει να μοιραστώ, έστω και κωδικοποιημένη κατά τη συνήθη πρακτική και της εποχής. Είναι φυσικό και δίκαιο, τα όμορφα και πολύτιμα πράγματα, να απαιτούν μία άλλη εγρήγορση και συνειδησιακή κατάσταση, τόσο για να γίνουν αντιληπτά, όσο και για να εκτιμηθεί η τεράστια αξία τους . Και αυτό χωρίς ελάχιστο κόπο, δεν μπορεί να συμβεί. Η αναζήτηση και η έρευνα είναι και πρέπει να είναι στη βάση κάθε προόδου και μετακίνησης της ανθρώπινης σκέψης. Η αλήθεια μπορεί να στέκει πάνω από τα κεφάλια μας για χιλιάδες χρόνια, σαν το ηλιοκεντρικό (κοπερνίκειο) μοντέλο του Γαλιλαίου που μόλις το 1993 (!!) δικαιώθηκε από το Βατικανό, όμως αρκεί μία στιγμή για να την αφομοιώσουμε και έκτοτε, είναι σα να δημιουργούμε ένα καινούριο «όργανο» μέσα μας, που θα λειτουργεί για πάντα και θα φιλτράρει κάθε νέα εμπειρία και γνώση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από πολύ μικρή ηλικία, η συγγραφή κειμένων, διηγημάτων, στίχων και η σύνθεση, αποτελούσαν ένα καταφύγιο για μένα, το οποίο κατασκεύαζα κάθε φορά με μεγάλη εργατικότητα, όπως κάποιος θα έκανε για να χτίσει ένα σπίτι, αντιλαμβανόμενη πως έχω κάποιες ανησυχίες που καλά θα κάνω να τις προστατέψω κάπου και κάπως, αν θέλω να μπορέσω να τις διαχειριστώ. Μία πρακτική μεταμόρφωσης των υλικών, των όποιων προβλημάτων αντιμετώπισα και δεν είχα τα εργαλεία να λύσω. Έτσι απομακρύνθηκα σιγά σιγά από την ψευδαίσθηση της «λύσης» και στράφηκα στην ενσωμάτωση, μέσω της κατανόησης, των μηχανισμών που αποκαλούσαν αυτές τις καταστάσεις «προβλήματα»….

Παράλληλα, μέσα στη δεύτερη οικογένειά μου, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, όπου κυριολεκτικά μεγαλώνουμε και συμβιώνουμε και αλλάζουμε 120 άνθρωποι μαζί, θέλοντας να αποτυπώσω τις μαγικές δυνάμεις της μουσικής συνύπαρξης, έγραψα κάποια θεατρικά και εκπαιδευτικά κείμενα που έγιναν παραστάσεις και αυτό ήταν πολύ σπουδαίο για μένα.

Μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ιδρυτικό μέλος του συνόλου εγχόρδων Athens Classical Players και επισκέπτρια Καθηγήτρια στη Βιόλα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Τώρα στη θεατρική Σκηνή σκηνοθετημένη από το γιο σου, Άρη Κακλέα. Πώς βίωσες αυτή την εμπειρία;

Μα έφτιαξα όλο αυτό για να βλέπω συχνότερα τον Άρη! Και μπορεί να αστειεύομαι μερικώς αλλά έχει και μια δόση αλήθειας όλο αυτό. Στην πράξη, δεν θα μπορούσα να κάνω αυτή τη μετάβαση, από τον συναυλιακό χώρο στο θέατρο, αν δεν είχα μαζί μου το γιο μου, όσο παλιομοδίτικο κι αν ακούγεται αυτό. Ανακάλυψα (όπως είχα καλά υποπτευθεί !) πως είναι ένας γενναιόδωρος συνεργάτης και αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο, πέρα από τα χαρίσματα και τις ικανότητες του κάθε ανθρώπου. Έτσι έχτισα άλλο ένα «σπίτι» μέσα στην παράστασή μας, στο οποίο όταν βρίσκομαι, νιώθω ασφαλής και δε θα μπορούσε να μου το προσφέρει κανένας άλλος αυτό το δομικό υλικό. Οι άλλοι δύο συνεργάτες μας (Κατερίνα Στελλάτου σκηνικά και Τατιάνα Υφαντή Βίντεο) μίλησαν εξ αρχής την πνευματική μας γλώσσα και αυτό καθιστά τη συγκυρία, πολύτιμη.

Μια παράσταση και ένας Γρίφος! Ποιος θα λύσει το Θεώρημα του Σχοινοβάτη;

Είναι γεγονός πως τρέφω μεγάλο θαυμασμό στις θετικές επιστήμες και ειδικά στην αστροφυσική και την αστρονομία. Ο μπαμπάς μου είναι μαθηματικός και λατρεύω τους αριθμούς, τους βλέπω παντού μέσα στη διαρκή αφηρημάδα μου. Τη μουσική, που γνώρισα από τη μητέρα μου που με μεγάλωσε κυριολεκτικά πάνω στο πιάνο, την αγάπησα ως μια ποιητική πλευρά αυτών, που ταίριαζε καλύτερα με τη μη λογική πλευρά της ιδιοσυγκρασίας μου.

Το κωδικοποιημένο μήνυμα της παράστασης είναι ένα από τα δύο μεγάλα παράλληλα ευρήματα του διδακτορικού μου. Και τα δύο αναφέρονται στην ομορφιά της υπόθεσης της σύνδεσης της μουσικής με την αστρονομία. Το ένα, το εξηγώ στην παράσταση (σε συνδυασμό στοιχείων σε βίντεο και μουσική που ερμηνεύεται εκείνη τη στιγμή από εμένα). Το άλλο, περιμένει να ανακαλυφθεί!

Μετά την παρακολούθηση της παράστασης, 3 ημέρες μετά, αποστέλλω με μέιλ σε όσους έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους, έναν «επίλογο» με πληροφορίες για όσα είδαν και άκουσαν, που περιλαμβάνει χρήσιμα εργαλεία για την επίλυση του Θεωρήματος – Γρίφου. Όπως αναφέρεται και στη Μουσική Προσφορά του J.S.Bach «Quaerendo Invenietis».

Θα σε ξαναδούμε θεατρικά;

Όσο οι συναυλιακοί χώροι χάνουν τις παραμέτρους που υφαίνουν τη μαγεία της ακρόασης, θα τις αναζητώ και θα τις ανακατασκευάζω όπου και όπως μπορώ. Αυτή τη στιγμή είμαι μέσα στο Θεώρημα, μέρος κι εγώ δικό του. Αν υπάρξει κάτι ακόμη, θα το δείξει ο χρόνος.

Info

Συντελεστές

Σύνθεση – Εκτέλεση – Βιόλα: Ίρις Λουκά

Σκηνοθεσία – Σχεδιασμός φωτισμού – Ηχοτοπία: Άρης Κακλέας

Σχεδιασμός σκηνικών: Κατερίνα Στελλάτου

Βοηθός σκηνοθέτη – Γραφιστική επιμέλεια – Σχεδιασμός Βίντεο: Τατιάνα Υφαντή

Τετάρτες 13, 20, 27 Μαρτίου και 3 Απριλίου στις 21.00

Εισιτήρια 12€ (κανονικό) 7€ ( φοιτητικό) και 5€ για σπουδαστές ωδείων

Προπώληση εισιτηρίων: www.more.com/music/to-theorima-tou-sxoinobati/

Θέατρο «Μπέλλος»: Κέκροπος 1, Πλάκα – Ακρόπολη

Πληροφορίες: 210 3229889 & 6948230899 & 6979111413

 

Πηγή

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button