Επικαιρότητα

Πώς θα είναι ο Βόλος σε 20 χρόνια – Tραμ και θαλάσσιες διαδρομές με παραλιακούς σταθμούς

Δημιουργείται κέντρο ήπιας κυκλοφορίας με πιο φαρδιά πεζοδρόμια, υπερυψωμένες διαβάσεις και προοπτική για πεζοδρομήσεις

Τραμ, δίκτυο θαλάσσιων διαδρομών με οκτώ σταθμούς από τον Σωρό έως το ιστιοπλοϊκό κέντρο Αναύρου, μετατροπή κεντρικών οδών όπως η Ιάσονος και η Δημητριάδος αλλά και η 2ας Νοεμβρίου, Παγασών, Αναλήψεως, Αγ. Δημητρίου και Σταδίου σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, παράλληλα με τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, τη δημιουργία νέων πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας και την ενίσχυση του δικτύου ποδηλατοδρόμων περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Βόλου, με τις παρεμβάσεις να έχουν ορίζοντα 20ετίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Το όραμα του Δήμου Βόλου υπακούει στον κανόνα του «αποκλεισμού» του αυτοκινήτου από το κέντρο της πόλης μέσα από την ενίσχυση και προώθηση του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών ως κύριο μέσο μετακίνηση κατοίκων και επισκεπτών.

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Βόλου έχει επικυρωθεί (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ), αποτελεί ένα πόνημα δύο ετών, μέσω του οποίου μπορεί να αντληθεί χρηματοδότηση για έργα που αφορούν στην προσβασιμότητα, στη μείωση της χρήσης του ΙΧ στο κέντρο και στην ενθάρρυνση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς.

Η πρόβλεψη δημιουργίας τραμ και θαλάσσιας συγκοινωνίας έχει χρονικό ορίζοντα 20ετίας.

Το τραμ σύμφωνα με την πρόταση θα λειτουργεί σε συνέργεια με την υφιστάμενη συγκοινωνία της πόλης και με επανασχεδιασμό των γραμμών.

Θα περιλαμβάνει δε δύο φάσεις:

− σε πρώτη φάση την εξέταση λειτουργίας μιας σταθερής γραμμής της «Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου Α.Ε.»

-σε δεύτερη φάση την διερεύνηση λειτουργίας γραμμής τραμ.

Με στόχο τον περιορισμό της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου προτείνεται συνδυαστικά με το τραμ η εξέταση εισαγωγής της Θαλάσσιας Συγκοινωνίας για την εξυπηρέτηση εναλλακτικών διαδρομών-μεταβάσεων από και προς παράκτιες περιοχές.

Προτείνεται η εξέταση δημιουργίας οκτώ θαλάσσιων σταθμών, οι οποίοι θα συνδέονται με το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών και με το προτεινόμενο δίκτυο Τραμ.

Αυτοί είναι:

  1. Σωρός
  2. Αλυκές
  3. Πευκάκια
  4. Μπουρμπουλήθρα
  5. Προβλήτα Σιλό /Τελωνείο
  6. Λιμεναρχείο
  7. Αγ. Κωνσταντίνος
  8. Ιστιοπλοϊκό Κέντρο Αναύρου.

Ηπια μετακίνηση

  • Χρονικός ορίζοντας πενταετίας

Το σχέδιο προβλέπει μετατροπή σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας όλων των οδών που περιλαμβάνονται στο νοητό τετράγωνο από Αθανασίου Διάκου – Κωνσταντά – Φιλελλήνων – Δημητριάδος. Προτείνεται η διάθεση μιας λωρίδας κυκλοφορίας για τα οχήματα, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και διαμόρφωση εσοχών, οι οποίες έχουν ενταχθεί στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.

Σε ορίζοντα δεκαετίας μάλιστα, στο ίδιο νοητό τετράγωνο, θα εξεταστεί η δυνατότητα πεζοδρόμησης επιλεγμένων τμημάτων. Η πεζοδρόμηση είτε θα γίνει σε όλο το πλάτος της οδού είτε συνδυαστικά με την πρόβλεψη λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας για οχήματα έκτακτης ανάγκης και τροφοδοσίας.

Το σχέδιο προβλέπει επίσης και επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων σε 14 οδούς.

  • Χρονικός ορίζοντας 20ετίας

Η μετατροπή των οδών Ιάσονος και Δημητριάδος σε ήπιας κυκλοφορίας, είναι μία από τις βασικές παρεμβάσεις του σχεδίου. Στις συγκεκριμένες οδούς ωστόσο θα διατηρηθεί μία λωρίδα κυκλοφορίας αποκλειστικά για την κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ταξί και οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, ενώ προβλέπεται ακόμη προσθήκη ποδηλατολωρίδας.

Σε ήπιας κυκλοφορίας όμως μπορούν να μετατραπούν και άλλες κεντρικοί οδοί, όπως η 2ας Νοεμβρίου, η Παγασών, η Αναλήψεως, η Αγίου Δγημητρίου και η Σταδίου.

Προσβασιμότητα

  • Ράμπες, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και σχολικοί δακτύλιοι

Η ενίσχυση και η εξασφάλιση της προσβασιμότητα αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα στο σχέδιο.

Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται οι εξής παρεμβάσεις:

  • Εγκατάσταση ραμπών ΑμεΑ και οδηγών τυφλών σε όλο το μήκος των υφιστάμενων πεζοδρομίων
  • Διαπλατύνσεις πεζοδρομίων ώστε να καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο πλάτος ελεύθερης όδευσης, 1,5μ.
  • Κατασκευή πεζοδρομίων στα σημεία του οδικού δικτύου που δεν έχουν υλοποιηθεί
  • Βελτίωση της πρόσβασης ΑμεΑ στα δημοτικά κτίρια και υπηρεσίες
  • Εγκατάσταση συστήματος ηχητικής καθοδήγησης ατόμων με μειωμένη όραση στους φωτεινούς σηματοδότες
  • Επάρκεια θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε κρίσιμα σημεία

Σε εφαρμογή όμως πρόκειται να τεθεί και η διαμόρφωση σχολικών δακτυλίων. Η παρέμβαση θα συνδυαστεί με αστικές αναπλάσεις στην περιοχή που λειτουργούν σχολικά συγκροτήματα και περιλαμβάνει κυρίως έργα πεζοδρομήσεων και περιορισμού της ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων.

Με ορίζοντα την πενταετία προτείνεται διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της Ιάσονος και της Δημητριάδος. Τα υφιστάμενα πεζοδρόμια δεν χαρακτηρίζονται από το απαιτούμενο πλάτος για την άνετη διέλευση των πεζών μετακινούμενων με αποτέλεσμα να παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού, ενώ παρά την οδό σημειώνεται συστηματική παράνομη στάθμευση οχημάτων, σε πολλές περιπτώσεις και σε διπλή σειρά, μειώνοντας σημαντικά την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών.

Προτείνεται η διατήρηση μιας λωρίδας κυκλοφορίας για τα οχήματα, μιας λωρίδας αποκλειστικής διέλευσης λεωφορείων και ταξί και εκμετάλλευση του εναπομείναντος πλάτους για την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων εκατέρωθεν των Οδών Ιάσονος και Δημητριάδος.

Επιπροσθέτως προτείνεται ο εξοπλισμός των νέων πεζοδρομίων με υποδομές για εξυπηρέτηση ΑμεΑ, καθώς επίσης και με εμπόδια για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και την προστασία της κίνησης των πεζών.

Στα πλαίσια του γενικού σχεδιασμού προτείνεται η εξέταση εφαρμογής της αρχής No Parking by Design για την αποτροπή της δυνατότητας παράνομης στάθμευσης, μέσω της υλοποίησης:

-κατάλληλων διαπλατύνσεων των πεζοδρομίων,

-εσωτερικών νησίδων διαχωρισμού των ρευμάτων κυκλοφορίας, ώστε να παραμένουν καθαρές διαδρομές κίνησης πλάτους 3,25 – 3,50 μ.

Ενίσχυση οδικής ασφάλειας

  • Πεζοδρόμια με «αυτάκια» και υπερυψωμένες διαβάσεις

Το ΣΒΑΚ περιλαμβάνει σε ορίζοντα πενταετίας παρεμβάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Μία από τις πιο σημαντικές είναι η διαμόρφωση πεζοδρομίων με «αυτάκια» σε συμβολές των οδών και σε όλες τις πλευρές των οδών που περιβάλλεται από τις οδούς Αθ. Διάκου – Κωνσταντά – Φιλελλήνων – Δημητριάδος. Βασικός στόχος είναι η καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης στις γωνίες των οικοδομικών τετραγώνων, η οποία οδηγεί σε μικρά μήκη ορατότητας και κατ’ επέκταση σε κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων.

Προτείνεται:

α) Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στις συμβολές των οδών, ώστε να καθίσταται αδύνατη η στάση και η στάθμευση στις γωνίες.

β) Η ανύψωση της επιφάνειας του οδοστρώματος στην περιοχή της διασταύρωσης, ώστε να επιτυγχάνεται, τόσο η μείωση της ταχύτητας των οχημάτων, όσο και η εξασφάλιση της πεζής μετακίνησης.

Στο ίδιο πλαίσιο πρόκειται να δημιουργηθούν και πλατό (ελαφρά υπερυψωμένα τμήματα) σε διασταυρώσεις. Η διαμόρφωση μπορεί να γίνει με πλάκες, κυβόλιθους, χρωματιστά τσιμεντότουβλα και προτείνεται να γίνουν στα εξής σημεία: Ερμού με Ελ. Βενιζέλου, Ερμού με Κ. Καρτάλη, κατά μήκος των οδών Καραμπατζάκη και Ζάχου, κατά μήκος της Δημητριάδος, στους κυκλικούς κόμβους, στο τμήμα της Λαμπράκη μεταξύ των κυκλικών κόμβων Τελωνείου και Δημαρχείου, Γκλαβάνη και Γαλλίας, Κοραή και Γ. Καρτάλη, Μεταμορφώσεως και Γ. Δήμου.

  • Εξυπνο σύστημα σηματοδότησης

Προτείνεται η υλοποίηση έξυπνου συστήματος σηματοδότησης σε σημαντικές οδικές αρτηρίες της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Ιάσονος, Δημητριάδος, Ελ. Βενιζέλου – Ιωλκού, Κ. Καρτάλη, Αναλήψεως – Παγασών, 2ας Νοεμβρίου, Λ. Ειρήνης, δυναμικά προσαρμοσμένο στην κυκλοφορία για βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής και των περιβαλλοντικών ρύπων.

Το σύστημα συνδυάζει τόσο τη διαχείριση της κυκλοφορίας μέσω της φωτεινής σηματοδότησης, όσο και της διαχείρισης της κυκλοφορίας μέσα από την ενημέρωση πολιτών για κυκλοφοριακές τις συνθήκες, έτσι ώστε να αποφεύγονται ουρές κατά τις ώρες αιχμής και να μειώνονται οι ρύποι στην περιοχή εφαρμογής. Αναγνωρίζει άμεσα ποια διαδρομή έχει αυξημένη ζήτηση και αυξάνει τους αντίστοιχους χρόνους πρασίνου (μειώνοντας τους πράσινους χρόνους των υπολοίπων φάσεων), ώστε η ζήτηση αυτή να ικανοποιείται με τις ελάχιστες δυνατές καθυστερήσεις.

Οργάνωση της στάθμευσης

  • Νέος υπαίθριος χώρος στάθμευσης

Τέλος, το ΣΒΑΚ προβλέπει μεταξύ άλλων και τη δημιουργία νέου χώρου στάθμευσης οχημάτων σε ορίζοντα δεκαετίας.

Προτείνεται η διαμόρφωση υπαίθριων χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης του Βόλου, ώστε να αποφεύγεται η είσοδος των οχημάτων στο κέντρο της πόλης. Οι χώροι αυτοί, θα λειτουργούν σαν σταθμοί μετεπιβίβασης τόσο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο και για την χρήση ποδηλάτου για μετακινήσεις προς το κέντρο.

Πιο συγκεκριμένα, προτείνεται:

-Διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου στην περιοχή του Ναυτικού Όμιλου Βόλου στην ανατολική είσοδο της πόλης, ο οποίος δύναται να εξυπηρετείται από στάση λεωφορείου που βρίσκεται πλησίον, αλλά και από σταθμό αυτόματου συστήματος διάθεσης ποδηλάτων, για μια πιο εύκολη προσβασιμότητα των μετακινούμενων στην πόλη.

-Δημιουργία κινήτρων για χρήση του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης, ο οποίος βρίσκεται σε ιδεατό σημείο δίπλα στον Σταθμό Υπεραστικού ΚΤΕΛ Βόλου και γειτνιάζει με στάση λεωφορείου.

Εφημερίδα Ταχυδρόμος

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις

Πηγή

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button