Υγεία & Διατροφή

Ροχαλητό; Αντιμετώπιση με υπερήχους – Galaksias.gr

 

Τι είναι το ροχαλητό;

Το ροχαλητό είναι ο ήχος που προκαλείται στη διάρκεια του ύπνου από τη δόνηση των μαλακών μορίων του φάρυγγα, κατά τη  δίοδο του αέρα από το σωλήνα του ανώτερου αεραγωγού, στη φάση της εισπνοής. Ο θόρυβος του ροχαλητού είναι πολύ ενοχλητικός για όσους κοιμούνται μαζί μας και δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στη σχέση των ζευγαριών. Περίπου οι μισοί ενήλικες ροχαλίζουν μόνιμα ή περιστασιακά. Οι άνδρες ροχαλίζουν συχνότερα από τις γυναίκες, λόγω ορμονικής προδιάθεσης όπως και οι ηλικιωμένοι λόγω χαλάρωσης των ιστών.

Τι φταίει και ροχαλίζουμε;

Το ροχαλητό σχεδόν πάντα οφείλεται σε περισσότερους από έναν προδιαθεσικούς παράγοντες ή  ανατομικά αίτια.

Τα αίτια που μπορεί να προκαλούν  το ροχαλητό διακρίνονται σε ανατομικά εμπόδια, που προκαλούν στένωση του σωλήνα του ανώτερου αναπνευστικού, προκαλώντας δυσκολία στη δίοδο του αέρα, και στις συνήθειες ή τρόπο ζωής που ευνοούν την εκδήλωση του ροχαλητού. Από τα ανατομικά αίτια του ροχαλητού από τη μύτη τα πιο συχνά είναι το στραβό ρινικό διάφραγμα (σκολίωση), οι υπερτροφικές κόγχες, οι ρινικοί πολύποδες, τα κρεατάκια στα παιδιά και άλλα.

Όσον αφορά τα ανατομικά αίτια που προκαλούν ροχαλητό από το φάρυγγα, τα συχνότερα είναι οι υπετροφικές αμυγδαλές, η μεγάλη σταφυλή, η χαλάρωση μαλθακής υπερώας, οι στενές  καμάρες της υπερώας, η υπερτροφία της γλώσσας και άλλα.

Ποιες συνήθειες και ποιος τρόπος ζωής προκαλούν ροχαλητό;

Οι προδιαθεσικοί παράγοντες που προκαλούν ροχαλητό έχουν να κάνουν με τις γενικότερες  καθημερινές συνήθειες και τον τρόπο ζωής που κάνουμε:

η χρήση αλκοόλ, η παχυσαρκία, το κάπνισμα, τα μεγάλα λιπαρά γεύματα ιδίως αργά το βράδυ, η ύπτια στάση του ύπνου (ανάσκελα),  χρήση ηρεμιστικών ουσιών ή υπνωτικών ουσιών προκαλούν έντονο ροχαλητό. Επίσης, ο καθιστικός τρόπος ζωής συμβάλλει στο να ροχαλίζουμε περισσότερο.

Ποια είναι τα συμπτώματα του ροχαλητού; 

Τα κυριότερα συμπτώματα του ροχαλητού είναι, οι πρωινοί πονοκέφαλοι, η κακοδιαθεσία, ο ανήσυχος και κακής ποιότητας ύπνος, η ξηρότητα του στόματος το πρωί, το αίσθημα πρωινής κόπωσης, η  ασυνήθιστη υπνηλία στη διάρκεια της ημέρας και άλλα. Επίσης, σε πιο βαριές περιπτώσεις, ενδέχεται να επιπλέκεται και με επεισόδια άπνοιας στον ύπνο, δηλαδή διακοπής της αναπνοής και του οξυγόνου, που διαρκούν από λίγα δευτερόλεπτα μέχρι και πάνω από ένα λεπτό, οπότε υπάρχει ενδεχόμενο να μιλάμε για σύνδρομο υπνικής άπνοιας.

Πότε είναι επικίνδυνο το ροχαλητό; Τι είναι η υπνική άπνοια;

Αρκετές φορές το ροχαλητό μπορεί να συνοδεύεται από διακοπές στην αναπνοή και την οξυγόνωση, που διαρκεί πάνω από 10 δευτερόλεπτα(άπνοια ύπνου). Το Σύνδρομο Υπνικής Άπνοιας έχει πολύ σοβαρές συνέπειες για την υγεία του ασθενούς και μπορεί να είναι απειλητικό ακόμα και για την ίδια του τη ζωή, αφού μπορεί να εμπλέκεται με υπέρταση, αρρυθμίες και στεφανιαία νόσο.  Για να διαπιστωθεί εάν ο ασθενής εμφανίζει άπνοιες ή όχι πρεπει  είναι να υποβληθεί σε Μελέτη Ύπνου.

Πώς μπορούμε να βρούμε τα αίτια που φταίνε για το ροχαλητό;

Για να βρούμε ποια αίτια που μας προκαλούν το ροχαλητό, πρέπει πρώτα να γίνει μια λεπτομερής λήψη του ιατρικού ιστορικού, των συνηθειών και του τρόπου ζωής. Στη συνέχεια, ακολουθεί ειδική εξέταση με εύκαμπτου τύπου μικροκάμερα τελευταίας τεχνολογίας σε εξειδικευμένο ΩΡΛ ιατρείο. Η εξέταση βιντεο-ενδοσκόπησης γίνεται πολύ γρήγορα, εύκολα και ανώδυνα. Με αυτό τον τρόπο, γίνεται διαγνωστικός έλεγχος με μεγάλη ακρίβεια σε όλους τους  πιθανούς ανατομικούς παράγοντες, που μπορεί να προκαλούν ροχαλητό ή και άπνοιες. Ανάλογα με το εάν το ανατομικό πρόβλημα εντοπίζεται στην περιοχή της μύτης ή του φάρυγγα, επιλέγεται και η πιο κατάλληλη τεχνική θεραπείας του ροχαλητού. Η εξέταση καταγράφεται σε βίντεο και στη συνέχεια επεξηγείται στον ασθενή και έτσι μπορεί και βλέπει ο ίδιος στην κάμερα ποιο είναι το αίτιο του δικού του ροχαλητού.

Πώς είναι δυνατό να προληφθεί το ροχαλητό;

 Ο έλεγχος σωματικού βάρους και κυρίως η μείωση της περιμέτρου του λαιμού παίζει σημαντικό ρόλο στον περιορισμό του ροχαλητού. Επιπλέον, η διακοπή του καπνίσματος και η αποφυγή χρήσης αλκοόλ είναι τα πιο σημαντικά  μέτρα που πρέπει να πάρουμε για να περιορίσουμε το ροχαλητό. Ακόμα, ένα ελαφρύ δείπνο, απαλλαγμένο από  υδατάνθρακες , λιπαρά και γαλακτοκομικά, τουλάχιστον 3 ώρες πριν πέσουμε στο κρεβάτι συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση. Η καταπολέμηση της καθιστικής ζωής με καθημερινή αεροβική άσκηση (περπάτημα) βοηθάει πολύ στη μείωσητου ροχαλητού. Εξίσου σημαντική είναι και η αποφυγή της ύπτιας στάσης του ύπνου.

Πώς γίνεται η θεραπεία του ροχαλητού με Υπερήχους;

 Ανάλογα με το ποιο είναι ανατομικό εμπόδιο που προκαλεί στένωση του ανώτερου αεραγωγού και ροχαλητό, γίνεται και η επεμβατική θεραπεία με τους Υπερήχους. Η κάθε περίπτωση ασθενούς είναι εξατομικευμένη και η θεραπεία δεν πρέπει ποτέ να είναι αποσπασματική. Είναι σημαντικό  ο ασθενής ότι πρέπει εκτός των άλλων να αλλάξει συνήθειες και τρόπο ζωής.

Οι χειρουργικοί υπέρηχοι είναι μια σύγχρονη συσκευή, που αποτελείται από μια γεννήτρια που παράγει ταλαντώσεις πολύ υψηλών συχνοτήτων. Μέσω ενός ειδικού κυματοδηγού μεταφέρονται στο κοπτικό όργανο του υπερήχου (ειδικό νυστέρι από τιτάνιο), το οποίο διορθώνει το  ανατομικό εμπόδιο (διάφραγμα, κόγχη, σταφυλή,αμυγδαλές) που φταίει για το ροχαλητό.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των Υπερήχων;

  • Λειτουργούν σε χαμηλές θερμοκρασίες και δεν κάνουν εγκαύματα στους ιστούς.
  • Λόγω των πολύ υψηλών συχνοτήτων στις οποίες δουλεύουν, δημιουργούν συνθήκες τέλειας αποστείρωσης.
  • Δε χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί καλέμι (στο διάφραγμα) ή νυστέρι και δεν υπάρχει μετεγχειρητικός πόνος, αιμορραγία, ούτε σημάδια ή και μελανιές στο πρόσωπο.
  • Εφαρμόζονται ακόμα και χωρίς Γενική Αναισθησία, δηλαδή με μέθη ή τοπική.
  • Χάρη στην τεχνολογία των υπερήχων, η όλη διαδικασία είναι πιο ήπια για τον ασθενή, δεν είναι απαραίτητο να παραμείνει για ένα βράδυ σε κλινική και επιστρέφει από τη επόμενη μέρα στις δραστηριότητές του.

Δρ Η.Φωτόπουλος

Χειρουργός ΩΡΛ-Διδάκτωρ Παν/μίου Αθηνών

site: www.drfotopoulos.gr

To άρθρο Ροχαλητό; Αντιμετώπιση με υπερήχους δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Πηγή

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://sainis.gr.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Save settings
Cookies settings