H ταινία που έγινε το «λάβαρο» του ανεξάρτητου σινεμά
Ένας από τους πιο ζωτικούς indie δημιουργούς στην ιστορία του κινηματογράφου ήταν ο John Cassavetes, του οποίου η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία, Shadows, προηγήθηκε κινημάτων όπως το γαλλικό Νέο Κύμα και το Νέο Χόλιγουντ.
Κυκλοφόρησε το 1959, και πρόκειται για ένα έργο που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του, ανοίγοντας τον δρόμο για την προσέγγιση που χρησιμοποιούσαν πολλοί σκηνοθέτες όταν έφτιαχναν indie και avant-garde ταινίες τις δεκαετίες του 1960 και του 1970.
Το Shadows γεννήθηκε από ένα από τα εργαστήρια υποκριτικής του Cassavetes, που έλαβε χώρα στο Variety Arts Theatre της Νέας Υόρκης. Χρησιμοποιώντας εκκολαπτόμενους ηθοποιούς, σκέφτηκε μια ιδέα και αποφάσισε να τη μετατρέψει σε μια ταινία αντί να την κρατήσει μόνο για ένα μάθημα δράματος. Με περιορισμένο προϋπολογισμό και συνεργείο, ο Cassavetes έκανε ό,τι μπορούσε: να μετατρέψει τις ιδέες του στο φιλμ, παρακάμπτοντας τις άδειες γυρισμάτων και αυτοσχεδιάζοντας την ιστορία καθώς προχωρούσε αντί να γράψει ένα συμπαγές σενάριο.
Ο Cassavetes εγκατέλειψε όλους τους κανόνες και έκανε μια ταινία που ήταν εντελώς μοναδική. Ενώ το Χόλιγουντ είχε εμμονή με τη γοητεία, τις συναρπαστικές σεκάνς, την αισθητική του νουάρ και το δράμα, εδώ έχουμε μια λιτή ταινία για μερικούς ανθρώπους που κινούνταν σε underground τζαζ μπαρ της Νέας Υόρκης. Όταν κοιτάτε τις άλλες ταινίες με τις μεγαλύτερες εισπράξεις από το 1959, υπάρχει μια έντονη αντίθεση μεταξύ του Shadows και αυτού που ήταν δημοφιλές στο mainstream. Το ιστορικό έπος Ben-Hur ήταν μια από τις μεγαλύτερες κυκλοφορίες του 1959, με ταινίες όπως το Anatomy of a Murder, The Nun’s Story και Some Like It Hot να κερδίζουν επίσης σημαντική αναγνώριση από τους κριτικούς εκείνη τη χρονιά.
Η ταινία ήταν επίσης πρωτοποριακή για το θεματικό της περιεχόμενο, με την αφήγηση να περιστρέφεται γύρω από τις διαφυλετικές σχέσεις. Υπήρχε ακόμη πολύς δρόμος για τα πολιτικά δικαιώματα στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, και οι απεικονίσεις διαφυλετικών σχέσεων –ιδιαίτερα μεταξύ κάποιου λευκού και κάποιου μαύρου– ήταν σπάνιες εως ανύπαρκτες εκείνη την εποχή.
Ωστόσο, ο Cassavetes εξερεύνησε τις ζωές τριών αδερφών με ένα τρόπο πρωτοποριακό. Οι σχέσεις μεταξύ των αδερφών, οι ρομαντικές τους εμπλοκές και οι εμπειρίες των δύο αδερφών ως μαχόμενοι μουσικοί της τζαζ συνυφαίνονται, δημιουργώντας ένα πορτρέτο της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του ’50 – μια ζωντανή πόλη γεμάτη μοναδικούς χαρακτήρες, δημιουργικότητα, βία και ένα υπόγειο ρεύμα αλλαγής.
Με πληροφορίες από: How John Cassavetes’ ‘Shadows’ became a titan of independent cinema